כיצד מטהרים את המצורע? היה מביא פְיָלִי של חרש חדשה ונותן לתוכה רביעית מים חיים, ומביא שתי צפרים דרור. שחט את אחת מהן על כלי חרש ועל מים חיים … בא לו לשלח את הציפור החיה, אינו הופך פניו לא לים ולא לעיר, ולא למדבר, שנאמר: "ושלח את הצפור החיה אל מחוץ לעיר אל פני השדה"
מהתורה וביותר מהמשנה, עולה השוואה מעניינת בין טהרת המצורע וטהרת עם ישראל בסדר העבודה ביום הכיפורים, כפי שכבר מציין רמב"ן בפירושו: והנה הכפרה הזאת בציפור המשתלחת שתישא הציפור את כל עונותיו אל מחוץ לעיר אל פני השדה, כעניין הכפרה בשעיר המשתלח".
כך גם פירוש רשב"ם: וישלח אותו לעזאזל המדברה - לפי פשוטו לשלח אותו חי אל העזים אשר במדבר, כמו שמצאנו בציפורי מצורע ושלח את הציפור החיה על פני השדה".
וכך גם רבי בחיי בן אשר על דרך הסוד: "והיא נושאת עונות המצורע כעניין השעיר המשתלח לעזאזל המדברה".
הטקסים האלה אינם מובנים לנו, והקשר ביניהם – הציפור והשעיר – יובן רק על פי תורת הסוד שזוכים לה מעטים.